Suntuubi-palvelussa käytetään evästeitä. Palvelua käyttämällä hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää. OK

Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Yks vaan
Päivämäärä:   9.7.09 12:33:39

Sastamalan selviytyjä-Ben kesälaitumelle toipumaan (Länsi-Suomi 9.7.), alaotsikon mukaan Ben oli "Ainut eloon jäänyt". Tästä saa sen käsityksen, että muut hevoset ovat kuolleet! Nehän lopetettiin! Asialla on melkoinen ero - haluaako eläinkoti ihmisten luulevan, että 2 hevosta kuoli heidän hoidossaan?

Yllätys, yllätys; edes Hyvinkään eläinsairaalassa tästä hevosesta (Ben) ei löytynyt kummempaa vikaa, hampaat raspattiin, kaviot vuoltiin ja rokotettiin. Miksiköhän näitä toimenpiteitä ei voitu tehdä paikan päällä?

..."toipuu nyt turvallisesti tallissa". Satakunnan kansan (9.7.) mukaan hevonen pääsi jo eilen laitumelle; mihin uskoa?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: gastillus
Päivämäärä:   9.7.09 12:42:55

Eskon sivuilta:

Sastamalan hevoset ; allaoleva selvitys/tiedote annettu sitä pyytäneelle toimittajalle 8.7.09.

12.6.09

Eläinsuojelutarkastus suoritettiin ESL 39 §:n perusteella koska oli syytä epäillä eläinsuojelusäännösten vastaista menettelyä.

Tarkastus suoritettiin 12.6 klo:12 alkaen.

Tarkastuksen suoritti virkaeläinlääkäri yhdessä ympäristöterveystarkastajan kanssa.

Tuolloin paikalle kutsuttiin myös poliisin edustaja.

Kohde valokuvattiin ja dokumentoitiin. Tilanne hevosten pitopaikassa oli sen kaltainen ettei niitä voinut siellä enää pitää.

Tallirakennus on sittemmin laitettu käyttökieltoon eikä hevosten hoitajaa/oletettua omistajaa/haltijaa tavoitettu 12.6.09.

Virkaeläinlääkäri oli katsonut ettei ESL 42§:n mukaisilla toimenpiteillä saataisi turvattua eläinten hyvinvointia.

Omistajaa/haltijaa/hoitajaa ei oltu tavoitettu vielä iltaan mennessä.

Tällöin ryhdyttiin ESL 44§:n mukaisiin toimenpiteisiin eläinten välittömän hyvinvoinnin turvaamiseksi sekä turhan kärsimyksen välttämiseksi.

Hevosten nouto tapahtui illalla klo 20-22 välisenä aikana.

Paikalla oli tuolloin virkaeläinlääkäri ja poliisi sekä kutsuttuna eläinsuojeluvalvoja Tanja Koski avustajineen.

Lastaus suoritettiin eläinlääkärin ja poliisien kanssa yhteistyössä ja valvonnassa.

Hoidon Sastamalan hevosille on tarjonnut 12.6 alkaen Kirpun Eläinkoti (Y-tunnus 1481360-0).

Sopimus on tehty virkaeläinlääkärin kanssa ESL 44§:n mukaisesti.

Tällä sopimuksella Kirpun Eläinkoti hoiti hevosia 2.7.09 asti ( kaksi lv-oria 12 -13.6 , lv-tamma 12 - 26.6)

Eläinsuojelutarkastuspöytäkirjat asiassa on laatinut virkaeläinlääkäri.

Asiasta on laadittu virallisia tiedotteita medialle.

Valokuvat ovat osa poliisin esitutkintamateriaalia kuin myös eläinlääkäreiden lausunnot.

Esitutkinnan ollessa kesken ei em.aineistoa voida julkaista.

Lv-tamma ei ole varsonut tai luonut varsaa 12.6 ilta -26.6 aamu välisenä aikana.

Maanantain 29.6 - torstain 2.7.09 välisenä aikana paikallinen virkaeläinlääkäri ja poliisi olivat yrittäneet tavoittaa viimeisimmän kerran Timo Junnilaa jotta he olisivat voineet keskustella hevosten asioista ja saattaa hänelle tiedoksi mahdollisia asiaa koskevia hallintopäätöksiä.

Tässä he eivät kuitenkaan saamieni tietojen mukaan olleet onnistuneet.

Tuolloin 2.7.09 tilanne hevosten kohdalla oli sellainen että niiden suhteen olisi pitänyt ruveta jo eläinsuojelullisistakin syistä tekemään päätöksiä.

Juurikin siitä syystä viranomaiset olivat koittaneet tavoittaa Junnilaa.

2.7

Timo Junnila on myynyt hevoset ( 3 kpl), joita ei tosin Hippoksen tietojen mukaan edes omista, omasta tahdostaan yksityishenkilölle 2.7.09 , 1000 euron hintaan.

Ostaja on maksanut kauppasumman käteisellä kaupantekohetkellä.

Osapuolet ovat tehneet kaupasta kirjallisen sopimuksen.

Eläinsuojeluyhdistys ESKO ry osti hevoset em. yksityishenkilöltä samana päivänä.

ESKO ry maksoi hevosista 1000 euroa myyjän tilille ja kaupoista tehtiin kirjallinen sopimus.

Eli 2.7.09 lähtien hevoset ovat olleet ESKO ry:n omaisuutta.

Ennen 2.7 ESKO ry:llä ei ole ollut mahdollisuutta ottaa vastaan tarjouksia hevosista tai muutenkaan millään tavalla vaikuttaa hevosten omistussuhteisiin tai vastata mistään niihin liittyvistä asioista.

ESKO ry on ennen 2.7 voinut vain olla auttamassa mm: eläinlääkäriä hevosten tarkastamisessa .

Kirpun Eläinkoti lopetti eläinkotitoiminnan 30.6, kuitenkin voimassaolevat sopimukset hoidetaan keskeytyksettä loppuun asti.

Eläinsuojeluyhdistys ESKO ry (Y-tunnus 2145146-8) aloitti eläinkotitoiminnan Eskon Eläinkodin nimellä 1.7.09 alkaen.

Eskon Eläinkoti on ESKO ry:n aputoiminimi.

Toiminta sisältää mm: sopimuspohjaiset löytöeläinpalvelut, eläinhoitolatoiminnan,kodinvaihtajaeläimet, eläinsuojelullisista syistä hoitoa vaativien eläinten hoidon ( 1.7 alkaen uudet sopimukset )...

ESKO ry on palkannut Eskon Eläinkodille kaksi eläintenhoitajaa joiden apuna on mm: ESKO ry:n hallituksen väkeä, yksi työharjoittelija ja toivottavasti jatkossa myös vapaaehtoisia eläinten ystäviä.

Lääninhallituksen eläinsuojeluvalvoja Tanja Koski toimii Eskon Eläinkodilla mm: työntekijöiden apuna sekä huolehtii aluksi vielä monista toiminnan alkuun saamiselle tärkeistä asoista, palkatta.

Eläinsuojeluvalvojana hän toimii niinikään palkatta ja vapaaehtoisesti.

Palkattomina toimivat myös ESKO ry:n kouluttamat ns: "eläinagentit" jotka avustavat akuuteissa tapauksissa joissa vaaditaan työvoimaa.

3.7

Perjantaina 3.7 kaksi lv-oria lopetettiin eläinsuojelullisista syistä ESKO ry:n hallituksen ja eläinlääkärin päätöksellä.

Asiasta on annettu tiedote medialle 3.7.09 illalla.

7.7

Kolmas hevonen on hoidettu Hyvinkään Hevossairaalassa 7.7.09.

Asiasta on annettu tiedote medialle 7.7.09 illalla.

Hevoset ovat olleet koko ajan ammattilaisten hoidossa ja eläinlääkäreiden valvonnassa.

Yhdelle hevosista etsitään uutta, rakastavaa kotia.

Nyt heppa keskittyy kuntoutumiseen.

Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä sähköpostitse esko.ry@gmail.com

Parhain terveisin...

Eläinsuojeluyhdistys ESKO ry:n hallitus

Lääninhallituksen Eläinsuojeluvalvoja Tanja Koski

Saspen Kunnaneläinlääkäri Katri Moisala

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Viikari
Päivämäärä:   9.7.09 12:46:37

Aamulehtikin kirjoittaa asiasta -koitin linkittää, mutta linkki liian pitkä..

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Gugga
Päivämäärä:   9.7.09 12:48:51

Mitä tapahtui paikanpäällä, hevosiahan oli enemmän kuin tuossa raportissa?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Yks vaan
Päivämäärä:   9.7.09 12:56:10

"Hevoset ovat olleet koko ajan ammattilaisten hoidossa ja eläinlääkäreiden valvonnassa."

Miten ihmeessä sitten 2 laitumelta "löydettyä" hyväkuntoista hevosta pääsi eläinkodissa niin huonoon kuntoon, että ainakin toinen niistä jouduttiin lopettamaan?

"Perjantaina 3.7 kaksi lv-oria lopetettiin eläinsuojelullisista syistä ESKO ry:n hallituksen ja eläinlääkärin päätöksellä.Asiasta on annettu tiedote medialle 3.7.09 illalla."

Miksei missään kerrota, mikä näitä hevosia vaivasi (muu kuin eläisujelullinen syy)?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Rempula
Päivämäärä:   9.7.09 13:02:21

http://tinyurl.com/mzs8vm
Oliko tämä Viikarin tarkoittama juttu Aamulehdessä?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: MITÄMITÄ?
Päivämäärä:   9.7.09 13:25:32

"Maanantain 29.6 - torstain 2.7.09 välisenä aikana paikallinen virkaeläinlääkäri ja poliisi olivat yrittäneet tavoittaa viimeisimmän kerran Timo Junnilaa jotta he olisivat voineet keskustella hevosten asioista ja saattaa hänelle tiedoksi mahdollisia asiaa koskevia hallintopäätöksiä.

Tässä he eivät kuitenkaan saamieni tietojen mukaan olleet onnistuneet"

"Timo Junnila on myynyt hevoset ( 3 kpl), joita ei tosin Hippoksen tietojen mukaan edes omista, omasta tahdostaan yksityishenkilölle 2.7.09 , 1000 euron hintaan.

Ostaja on maksanut kauppasumman käteisellä kaupantekohetkellä.

Osapuolet ovat tehneet kaupasta kirjallisen sopimuksen.

Eläinsuojeluyhdistys ESKO ry osti hevoset em. yksityishenkilöltä samana päivänä.
"

Poliisit eivät siis tavoittaneet Junnilaa, mutta tämä "yksityishenkilö" tavoitti...? On ne vaan aika agentteja.

"...kuitenkaan saamieni tietojen mukaan..." Jos allekirjoittaneita on kolme, olisi kait heiltäkin sitä kannattunut kysyä?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Viikari
Päivämäärä:   9.7.09 13:45:43

Ei ollut.. uudempi -eilen illalla julkaistu kirjoitus Benistä..
Tais olla yksityshenkilö teekoo ta i joku tän järkkäämä ostaja..

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Rempula
Päivämäärä:   9.7.09 13:54:15

http://tinyurl.com/n586my
Siinä juttu Benistä - hyvältä näyttää hevonen ja nyt päässyt laitumelle.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Viikari
Päivämäärä:   9.7.09 14:10:15

Just tuota tarkotin -mutten osaa tota lyhytlinkkiä tehä..

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: maanmatonen
Päivämäärä:   9.7.09 16:22:59

Alueviestissä kirjoitettiin että hevoset osti Junnilalta bulvaani joka myi ne vielä samana päivänä Esko ry:lle. Huijausta tämä on koko juttu, laittakaa vinkkiä vaan lehtiin tekin, alueviestissä jutun lopussa jo lukikin että "ulkopuolista asiassa jaa ihmetyttämään mm.se, että hevosille olisi vielä viime viikolla ollut tarjota useitakin hoitopaikkoja, mutta että lopulta niistä tehtiin tarjous bulvaanin välityksellä taholta, jolla taas on kytköksiä euralaiseen hoitopaikkaan.

Hei, oisko TK ollut yhteydessä hevosten omistajaan poliisien tietämättä asiasta... vai miksi poliisit ei tavoita, yksityishenkilö kyllä??

Ihan pimee juttu tämä, täytyy vaatia poliisilta TK:n touhujen selvittämistä, ja eikös poliisitutkinta ole nyt ohi, joten kuvat pitäisi saada julki? Ainakin alueviestissä sanotaan: asiaa koskeva poliisitutkinta on nyt ohi ja aikanaan asia päätynee syyteharkintaan.

Lisäksi lehdessä sanotaan poliisien tarjonneen hevosia takaisin omistajalle mutta hän oli kieltäytynyt "kun ei ole niitä poiskaan vienyt".

Ja, että "myöhemmin paljastui, että ostaja olikin eläinsuojeluyhdistys Eskon asiamies, bulvaani. Yhdistys tarkastutti nämä neljä hevosta ulkopuolisella eläinlääkärillä, joka sitten määräsi niistä kolme lopetettavaksi."

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: posh
Päivämäärä:   9.7.09 16:30:29

siis kuuluiko näihin kuuteen rääkättyyn heppaan myös ne pihalla olleet kaksi heppaa???

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Moony
Päivämäärä:   9.7.09 16:37:32

Olen lähettänyt Aamulehdelle pari kriittistä kommenttia, eivät taida julkaista. Mediaseksikästä mikä mediaseksikästä.

Kyllä tässä nyt viedään hyväuskoisia kuin pässiä narussa. Saakohan tästäkin syytteen kun ei nykyään pässiä saa viedä narussa?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Hmmmmhmmmm
Päivämäärä:   9.7.09 16:45:21

Nyt kyllä kiinostaa ensinnäkin miten ne paikanpäällä olleet lopetettiin. Pitääkö paikkaansa että ammuttiin vähemmän kauniisti?

Kuka ne todellisuudessa osti ja myi samantien Esko ry:lle?

Miksi tämä homma haisee.. siksikö kun todellisuutta ei julkisuuteen anneta vaan annetaan median tehdä päätökset ja tuomiot?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: l
Päivämäärä:   9.7.09 16:50:26

Ruunan ikäkin on ilmoitettu väärin. Ben on kyllä 7 vuotias.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Hmm...
Päivämäärä:   9.7.09 16:50:37

miksi ei ole mitään mainintaa mistään näistä setsemästä muusta hevosesta tuolla ESKO:n sivuilla??


"
RAUMA JA ALUE | 13.06.2009 klo 16.35 |
Sastamalassa on paljastunut vakava eläinrääkkäys. Kuutta hevosta on pidetty maatilan rähjäisessä tallissa ainakin kuukausia.

Luurangoiksi laihtuneet hevoset ovat eläneet ulosteidensa keskellä ja joutuneet syömään tallin puurakenteita nälkäänsä.

Eläinsuojeluvalvoja Tanja Koski on järkyttynyt tapauksesta. Ensimmäistä kertaa hän käyttää sanaa eläinrääkkäys.

Kaksi hevosista on jouduttu tänään lopettamaan. Niillä oli vakavia vammoja.

Hevoset on luultavasti hylätty talliinsa. Eläinten omistajaa ei ole tavoitettu. Koski pelkää, mitä syksy tuo tullessaan, kun tallipaikkoja ei ole.

–?Lama näkyy nopeasti juuri hevosten hoidossa. Viikon sisällä meille on tullut seitsemän hevosta. Niitä luultavasti tullaan hylkäämään yhä enemmän esimerkiksi laitumille."

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: jeba
Päivämäärä:   9.7.09 16:58:14

Apua, toivottavasti meidän hevosia ei tulla hakemaan. Olen hylännyt ne laitumelle...
Tämä on kyllä ihme juttu, jonkun tarttis selvittää tämä perin pohjin.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Hmmmmhmmmm
Päivämäärä:   9.7.09 17:05:27

Minkä alueen poliisit olivat mukana?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: etteivaan
Päivämäärä:   9.7.09 17:20:50

"ULKOPUOLINEN eläinlääkäri" ettei vaan olisi T.K ystävä Vaajakari?????

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: huh
Päivämäärä:   9.7.09 17:43:09

sitten asian voi jotenkin ymmärtää jos Vaajakari asialla.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: tämäkö lääkäri?
Päivämäärä:   9.7.09 18:08:04



Hevosen lopetuksesta "muistikuvia":
Rikoksesta epäilty PELTONEN Marko Sakari (on eläinsuojeluviranomainen)
...Muistamani mukaan se HEVONEN lopetettiin ENSIN. Eläinlääkäri ja xxx päätyivät yhdessä siihen ratkaisuun, että se hevonen lopetetaan RUISKEELLA. Ell antoi hevoselle kuolettavan ruiskeen tallitilan viereisessä heinävarastossa. ...
...Eläinlääkäri pyysi poliisia ampumaan hevosen. Partiokaverini Erkki Hietala ampui hevosta virka-aseellaan avatusta heinävaraston OVEN RAOSTA. Laukauksia oli muistamani mukaan kaksi.
EN ANTANUT MITÄÄN LOPETTAMISLUPAA.

Poliisi ei puuttunut päätöksentekoon vaan sen eläinten LOPETTAMISPÄÄTÖKSEN TEKI eläinlääkäri ja TANJA MÄKELÄ.

Rikoksesta epäilty HIETALA Erkki Tapani (on eläinsuojeluviranomainen)
ENSIN lopetettiin se navetassa ollut HEVONEN. ...
...Olimme Peltosen kanssa pois tallista silloin kun eläinlääkäri Vaajakari antoi sen lopettamisruiskeen hevoselle. ...
... Jostain syystä se hevonen pillastui ja oli horkassa. Mäkelä ja Vaajakari tulivat ovelle ja Vaajakari pyysi poliisia lopettamaan hevosen ampumalla. Minulla oli mukanani virka-ase Clock. ...
...Katsoin avoimesta suuli ovesta sisälle ja näin että HEVONEN OLI PYSTYSSÄ ja riuhtoi ja oli horkassa.
Ammuin tähdätyn laukauksen hevosen otsaan. Hevonen riuhtaisi ja se ei osunut kunnolla. Ammuin sen jälkeen toisen laukauksen ja se osui hevosen otsaa. ...
...Miltei heti TOISEN LAUKAUKSEN jälkeen HEVONEN KAATUI ja lopetti riuhtomisen.
(tosiassa ensimmäinen laukaus meni kaulaan ja vasta jälkimmäinen sydämen/keuhkojen tienoille)

Kuulustelupöytäkirjasta
rikoksesta epäilty VAAJAKARI Pilvi Tuulikki
ENSIKSI lopetettiin kaksi lammasta ja vuohi. ...
... Hevosen omistajan pyynnöstä suostuin lopettamaan hevosen farmagologisesti ampumisen sijasta. Rauhoitin hevosen pitopaikkaansa josta se kuljetettiin oheiseen heinävarastoon, ...
... Hevonen meni kuitenkin exitaatioon, jonka vuoksi jouduin antamaan ampumiskäskyn poliisille. ...
Lopetustilanteessa mukana olivat eläinsuojeluvalvoja Tanja Mäkelä, minä ja poliisi.

Kuulustelupöytäkirjasta
rikoksesta epäilty MÄKELÄ Tanja Maaret
...Tuin sataprosenttisesti Vaajakarin päätöstä. Kyseiset eläimet lopetettiin sitten.
Muistini mukaan ENSIKSI lopetettiin lampaat.
... Ymmärtääkseni konstaapeli HIETALA ampui kyseiset eläimet ulos.
(Peltonenkin väittää itse ampuneensa, pitää paikkansa, mutta Mäkelä oli pitämässä kiinni, niin se TK:n muisti pätkii)
... Minun tehtäväni on nimenomaan valvoa ettei eläimille aiheuteta kipua, tuskaa ja kärsimystä, ja sellaista en tuossa tilanteesA kenenkään havainnut tekevän.
Sen jälkeen lopetettiin tallissa oleva hevonen. ...
... Muistini mukaan hevoselle annettiin rauhoitusaine suoneen siellä sen omassa karsinassA ja sieltä talutin sen sinne suulin lopetuspaikkaan. Vaajakari antoi sen rauhoituspiikin.
Siinä lopetuspaikalla hevonen alkoi PIKKUHILJAA KAATUMAAN mutta sain sitten yhtäkkiä krampin. Olin itse hevosen ja seinän välissä. Pilvi Vaajakari oli myös paikalla, mutta itse olin lähempänä hevosta. Poliisit olivat ulkona samoin kuin ne muutkin ihmiset. (minä olin sisällä, en ole yhtään eläintäni jättänyt yksin hädän hetkellä!)
Pilvi sanoi että pitää antaa enemmän sitä ainetta mutta hevosta lähelle ei päässyt koska se potki kavioillaan VAIKKA MAKASI JO MAASSA. (HIETALAN mukaan hevonen oli pystyssä) (taatusti oli pystyssä ja elämänsä kunnossa)
Siinä tilanteessa oli pakko tehdä nopeita ratkaisuja ja Hietalan Erkille sanottiin, että ammu hevosta. ... Hevonenhan piti ensin lopettaa ampumalla, mutta Vaajakari keskusteluaan xxx:n kanssa päätyi siihen, että se tehdään farmakolisesti.
Tulimme Pilvi Vaajakarin kanssa ulos sieltä suulista ja odotimme pienen hetken, että rauhoittuuko se hevonen. Kun se ei rauhoittunut niin raotimme ovea (n. 10 senttiä) ja poliisi Erkki Hietala ampui itse ollessaan suulin oven suussa, sitä hevosta päähän. (ei vaan osunut lähellekään) Hevonen jatkoi potkimistaan ja joku meistä sanoi että ammutaan sitä toinen kerta. Se että oliko se hevonen tajuissaan ja että kärsikö se, niin sitä ei osaa kukaan sanoa.
Hietala ampui sitä hevosta sitten toisen kerran niin että kaikki ihmiset olivat ulkona ja se hevonen oli yksin siellä suulissa sisällä. Sen jälkeen hevonen hiljeni.

Koko tästä "porukan" selosteesta tuli sellainen kuva, ettei eläinsuojeluviranomaiset ja TK tiedä yhtään mitään eläimen tässä tapauksessa hevosen lopettamisesta.
Piikillä lopettaminen vaatii 3 annosta, 1) rauhoitus 2) nukutus ja 3) lopetuspiikin.
Koirakin (pienempi eläin) vaatii asialliseen lopetukseen 2 annosta.
Tuskin TK:n tietämys on parantunut sitten "tämän tapauksen".
Mitenhän nämä "lopetus jutut" siellä Sastamalassa meni?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: zz
Päivämäärä:   9.7.09 18:17:11

On täällä aikamoisia ht-netin jästipäitä..
Kai nyt elukkalääkäri tietää miten koni oikein lopetetaan..

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: No joo
Päivämäärä:   9.7.09 18:28:06

niin sitä luulis vaan yllä oleva väitti muuta..

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Niimpä
Päivämäärä:   9.7.09 18:31:06

zz: No tuossa yllämainitussa ainakin näyttää että tietävät......

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: HumppaTukka
Päivämäärä:   9.7.09 18:32:31

En kerennyt yllä olevaa kuin pikaseen lukea..

Tuota muistini mukaan... lausahdusta on ollut hyvä käyttää, kun silloin voi myöhemmin tarvittaissa vedota muistiin ja muuttaa tarinaa...

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Kauhistunut
Päivämäärä:   9.7.09 18:39:55

"Hevonen jatkoi potkimistaan ja joku meistä sanoi että ammutaan sitä toinen kerta. Se että oliko se hevonen tajuissaan ja että kärsikö se, niin sitä ei osaa kukaan sanoa."

Uskaltaisin väittää, että kerran ammuttu sätkivä hevonen varmasti kärsi ja paljon! Mutta eihän se ole eläinrääkkäystä jos kärsimyksen aiheuttaa viranomainen!

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: no justiinsa
Päivämäärä:   9.7.09 18:45:45

zz: Kyllähän sen jokainen ihminen tietää miten hevosen hengiltä saa, ja nämäkin siinä onnistuivat, mutta kyse ei ole nyt siitä, vaan että tapahtuiko se oikein, tässä edellisessä kuvauksessa se ei ole niin tapahtunut vaikka samaan lopputulokseen päädyttiinkin ja tässä ei myöskään ole eläinlääkäri näköjään hommaansa osannut, kun poliisin se piti ovenraosta ampua, vaikka omistaja nimenomaan pyysi sen lopettamista piikillä. "On täällä aikamoisia ht-netin jästipäitä.." todella tuntuu olevan...zz.

On se kumma kun monessa T.K "pelastus"toimissa homma menee "sirkukseksi"

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Diana
Päivämäärä:   9.7.09 19:01:44

Ei muuten kukaan uskalla tällä seudulla tehdä enään ilmoituksia huonosti pidetyistä eläimistä.Senverran omituista puuhaa näiltä el.suojelijoilta.Ja seuraava lehti missä ylistetään touhua ja kerätään rahaa niin menee suoraan ulkohuussiin veskipaperiks.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: gastillus
Päivämäärä:   9.7.09 19:28:03

Lähettäjä: Diana
Päivämäärä: 9.7.09 19:01:44

Ei muuten kukaan uskalla tällä seudulla tehdä enään ilmoituksia huonosti pidetyistä eläimistä.Senverran omituista puuhaa näiltä el.suojelijoilta.Ja seuraava lehti missä ylistetään touhua ja kerätään rahaa niin menee suoraan ulkohuussiin veskipaperiks.

Ei kyllä pidä paikkaansa ettei uskalleta tehdä,kyllä niitä tehdään mutta kaikista ei tule näin iso haloo jos on vain pientä huomautettavaa...

Itse voin myöntää että olen kyllä tehnyt ilmoituksia jopa lähellä asuvastani,ja eipähän tartte hänenkään kanssa enää tekemisissä olla!!

Ja pari muuta juttua mon ilm.vielä käymättä kun ei ole eläimet hengenvaarassa vain pidetään huonosti!!

Ja teen vastaedeskin!!

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: gastillus
Päivämäärä:   9.7.09 19:42:51

suomi 24 keskustelusta ote:

joku muukin voisi lakia lukea paremmin...

Lisäys eläinsuojelulakiin: eläinsuojeluvalvojalla ei ole oikeutta suorittaa tarkastusta yksityisyyden suojaamalla alueella.

Tarkoittaa, ettei TK:lla ole oikeutta tarkastusten tekemiseen ihmisten kodeissa, eläinsuojissa eikä pihapiirissä.

Siksi hän ottaakin mukaansa ell ja poliiseja, joilla on oikeus suorittaa eläinsuojelutarkastus, jos on aihetta epäillä.

Tanja Koskella (eikä muilla eläinsuojeluvalvojilla) ei ole oikeutta tehdä eläinsuojelutarkastuksia - ei ole koskaan ollutkaan.

Laista:

Eläinsuojelutarkastuksen saa tehdä kotirauhan piirissä jos kiinteistön omista tai muu vastaava henkilö antaa siihen luvan,muuten et saa tunkeutua kiinteistöön tms.jos on aihetta epäillä niin ilman lupaa saa tunkeutua vain eläinsuojeluviranomainen(poliisi,eläinlääkäri)

Eläinsuojeluvalvojat ovat vain vapaaehtoisia jotka eivät saa siitä palkkaa!!Mitä luulette n.120 SEY:n valvojan sitten tekevän?
Suurin osa tarkastuksista onnistuu tarkastettavan paikan/ihmisten yhteistyöllä,joilloin ei rikota kotirauhan piiriä!!

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: gastillus
Päivämäärä:   9.7.09 20:00:33

up

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: J
Päivämäärä:   9.7.09 22:09:54

Onko joku jo tehny Adressin jossa vaaditaan Esko ry:n ja kirpun eläinkodin tiliotteet yms julkaistaviksi tai jotain, Nähdään minne ne rahat "katoilee"
Ja saisivat kertoa myös kuka osti hevoset kirpulle!!!

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ukkeli
Päivämäärä:   9.7.09 22:52:56

Menikös tämäkin juttu niin, että paneteltiin vain asiallisia ja hyvin eläimiä kohtelevia mouhijärvisiä vain sen takia, että navetan katossa oli reikä?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: sr
Päivämäärä:   9.7.09 23:04:42

Tuooainen "eläinsuojelu" pistää kyllä vihaksi, etekin, kun ei ollut ensimmäinen kerta. Kyllä näitä on kuultu jo vuosien ajan.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: sr
Päivämäärä:   9.7.09 23:10:19

Asikkalan tapaus jäi tämän shown varjoon, siellä sentään löytyi 13 kuollutta ja hoidon ja ruoan puutteesta kärsivää eläintä. Eläinsuojeluvalvoja tms. ei ehkä halunnut julkisuutta niin paljon kuin tämä yksi tapaus.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Niimpä
Päivämäärä:   9.7.09 23:29:07

No siellä oli varmasti selkeä asia jota turha puida. Nämä muutamat hullua kohua ja julkisuutta saaneet on annettu medialle jotta viranomaisten teot piilotetaan.

On niitä verilöylyjä ollut mistä ei puhuttu, annettiin ihan muu kuva julkisuuteen......

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Vai niin
Päivämäärä:   9.7.09 23:54:01

Joo,kotiin,tontille yms ei moisilla vapaa ehtoisilla ole asiaa vaikka olisi poliisin kanssa liikkeellä.Poliisi voi tulla ja tulee vaikka luvan kanssa jos on tullakseen ja sen el lääkärin voi ottaa mukaansa ja muut jää tontin rajojen ulkopuolelle odottaan jos niin tahdotte.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: valitettavaa
Päivämäärä:   10.7.09 00:40:51

Ja niinkuin aina T.K ja kumppanit pääsevät tästäkin ilman senkummempaa.Tomu laantuu niin voi taas sädekehä päänpäällä harjoittaa pelastuksiaan,varsinkin syskyn tehdessä tuloaan agentit ovat liikkeellä ja eläimiä kuolee=( voi,voi...

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Action
Päivämäärä:   10.7.09 00:43:21

Näiden ja edellisen tapauksen "eläinsuojelullisista syistä" lopetetut olisi todella hienoa tietää mitkä ovat ne pätevät syyt?

tuo missä hevonen oli ollut karsinalevossa syyt olivat LIIAN KUIVA KARSINA ja KAVIOSSA OLI VIKAA ??????????
Riittävä syy lopetukselle ?? Ei ole

Nämä viimeisimmät LUURAGON LAIHAT olivatkit yllättäen hyväkuntoisia ja lihaksikkaita
kun tämä ei mennyt läpi olivatkin syynä ULKOLOISET JA MADOT, HOITAMATTOMAT KAVIOT Riittävä syy lopetukselle, no ei todellakaan ole!

TK mielestä kukaan muu ei osaa hoitaa, näin vaativia eläimiä, vaikka täällä on alan ammattilaisia ja tk pelkkä karjakko, jos aletaan miettimään, että kenellä ne edellytykset on hoitaa hevoseläimiä hyvin, niin tämä porukka olisi pessyt tk tullen mennen.

Suomi 24 keskusteluissa arvellaan, että eläinkotiin päätyy 80 kissaa vuosittain 70 lopetetaan
ja kyse ei ole siitä etteikö ottajia olisi, niitä ei sieltä myydä, kuin harvoille ja nekin kohtuuttomaan hintaan
Muissa eläinhoitoloissa suhde toisinpäin, useimmat löytävät uuden kodin

Tämä paikka on eläinten läpikulku Kuolemaan,
Ainut vaan että tk rahastaa siinä välissä.

Tk isä on ex poliisi, siitä johtuvat suhteet poliisiin,katsotaan mihin asti katsovat läpi sormien, mutta sitä ihmettelen, että eläinlääkäri vaarantaa virkansa moisen höyrypään takia ja ettei löydy tarpeeksi selkärankaa arvioida tilannetta itse vai eikö ole tarpeeksi kokemusta hevosista (että uskotaan sit karjakkoa, jolla vielä vähemmän kokemusta)

Ja tuo tk lausunto ... teki itsestään vaan enemmän pellen

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Niimpä
Päivämäärä:   10.7.09 00:46:34

Kyse onkin siitä että joissain ne kuolee oikeesti ja homma selvä, näissä muutamissa jää liikaa epäselvyyttä..

Yleensä omistajaa ei tavoiteta, muka... Jos tavoitettaisiin, hepat ilmeisesti kokisivat ihmeparantumisen ja ei tarvi lopettaa, vai mikä on homman nimi...?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: sr
Päivämäärä:   10.7.09 01:02:58

Enpä usko että tällä kertaa pääsevät, tämän kohun jälkeen ilman mitään... oikeudenkäynnissäkin toivottavasti kysytään, minne hävisi ennenaikojaan luotu varsa, miksi 2 hyväkuntoista hevosta tulivat huonompaan kuntoon kirppujen hoteissa, mikseivät päässeet laitumelle, miksei madotettu ja loislääkitty jne, ainakin näin aluksi.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Action
Päivämäärä:   10.7.09 01:07:52

Ja jos hippokseen ei oltu rekattu Junnilaa omistajaksi, niin kenen hevosia tk lahtasi
toivottavasti on kauppakirjat edellisistä vaihdoksista tai muuten pahasti kusessa!

Ja meni sit astumaan hyvämaineisen ravikasvattajan/valmentajan varpaille ... en todellakaan haluaisi olla tk:n housuissa

ja on ilmennyt muitakin asianhaaroja, mutta niistä ei vielä mölistä!

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Niimpä
Päivämäärä:   10.7.09 01:11:27

Toivottavasti tutkitaan perinpohjin, tämä niinkuin pari muutakin.

Kuka näki lehdissä Kiuruveden lehmät kuolleena, paskassa? Kirjotettiinko omistajan nimi jonnekkin?

Nämä muutamat tapaukset joissa hämärää paljonkin, joissa ei kuolleita eläimiä...lynkataan julkisuudessa kuvin ja nimin... ja miksi? Viranomaisten suojeluksen vuoksi.

Alkaa todella yksityisen ihmisen turvallisuus, usko viranomaisiin olla nollassa...

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Lempi
Päivämäärä:   10.7.09 01:15:50

Totta!Emme ole nähneet kuvia nauta tai sika tapauksista ollenkaan,nimiä ei kerrota lehdissä eikä palstoilla.
Joistain tapauksista tahdotaan kaiketi median avulla ohjailla viranomais toiminta ja sen suuret virheet piiloon.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Action
Päivämäärä:   10.7.09 01:31:22

Olen joskus nuorena tyttönä käynyt Eerikäisen luennoilla ja vaikka olikin tiukkasanainen ihmisten kanssa, oman polun kulkia
ehdottomasti kumminkin oikeudenmukainen!
sen kuvamateriaali sai itkun tulemaan kaikilta!!!

tämä tk on irvikuva ja häpeäksi kaikille eläinsuojelutyötä tekeville

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: sr
Päivämäärä:   10.7.09 01:37:15

Olen keitellyt kahvia joskus kauan sitten Anjalle, juu, en kotona, vaan työpaikalla. Oli mielestäni oikeudenmukainen ihminen, ja oikealla asialla.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Action
Päivämäärä:   10.7.09 01:50:58

Muistan sellaisenkin tapauksen missä mummelilla oli kissakanta karannut käsistä, mummeli kumminkin laittoi koko eläkkeensä kissojen ruokkimiseen...
tunnusti itsekkin ettei rahat riittäneet enää omaan ruokaan.
kissa kantaa vähennettiin, loput steriloitiin ja mummelille lahjoitettiin kissanruokaa keräysvarojen avulla, niin mummelille jäi rahaa ostaa itselleenkin ruokaa
kaikki olivat tyytyväisiä

mitenköhän olisi tk homman hoidellut
kissat pois - rahastettu kissoilla- kissat lahtiin
ja mummeli olisi jäänyt itkemään yksinäisyyttään,
lehtijutut vielä päälle millainen eläinrääkkäjä ko mummeli on

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: HumppaTukka
Päivämäärä:   10.7.09 01:51:32

Onko muuten lopetetuille hevosille tehty avausta? Vai onko suorilla hävitetty?

Kyllä jos nämä pitävät paikkansa, tai vaikkei pitäisikään, tämä tapaus saattaa koko eläinsuojelutyön huonoon valoon ja saattaa lahjoitukset asian hyväksi vähentyä! Ja jos vääryyttä on tapahtunut, kuten vaikuttaa, voi lahjoitukset mennä aika lähelle nollaa...

*Odottaa innolla huomista HU:ta jos vaikka siinä jotain - ja mitä*

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: tes
Päivämäärä:   10.7.09 01:52:07

Haluan sanoa tähän: "luurangon" laihat hevoset tarttevat monta kertaa päivässä pienen määrän ruokaa (n.2tunnin välein). Vähän liikuntaa (voimien mukaan, ehkä vain 10metriä). Madotus oloitettava varovasti ja madotettava niin et joka kerta lääke määrä nousee niin että lopulta se lääkeannos on 2xhevosen paino. Unta ne tarvitsevat paljon. Boksissa oltava todella paljon kuiviketta, ettei riki ihoaan. Sitten kaikkien haavojen hoito ja putsaus monta kertaa päivässä. Kaviot ja hampaat hoidettava. Rokotukset vasta sitten kun on hieman voimistunut. EI voi laittaa suoraa laitumelle "kirmaamaan", se syö itsensä kipeäksi. Kerron tän koska olen hoitanut tod.huonokuntoisen hepan, ja siihen urakkaan meni melkein vuosi, että lihakset ja tasapaino ja liikkeiden hallinta toimi. Meidän kunnanell oli todella aktiivisesti mukana hoidossa ja puhelimella sai kiinni koko ajan 24h, vaik ei ollu päivystystä. Et ei se ole helppoa, vaik moni luulee et vain laitumelle.......

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: sr
Päivämäärä:   10.7.09 02:00:52

Hienoa toimintaa, ja varmasti asiantunteva ell. Ja hevonen toipui? :)

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Action
Päivämäärä:   10.7.09 02:16:39

tes

kun mitään huonokuntoisia hevosia ei ole ollut...

Ja edelleen tiedän että täällä on tarpeeksi kokenutta porukkaa kuntouttamaan vaikka jo pystyyn kuolleen kaakin.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ei tod. omalla
Päivämäärä:   10.7.09 02:17:50

mulla on ikävä kyllä omakohtaista kokemusta tk:n toiminnasta.Kaksi kertaa ell tarkastus,ei huomautettavaa mistään..Tarkastuksen peruste laihat hevoset laitumella,ulkona yötä päivää.Meillä laidunkausi alkaa viikkoa ennen juhannusta ja päättyy elokuun vika viikolla,kahdelle pv:lle 8ha kylvetty laidun neljään lohkoon jaettuna,sen jälkeen tulevat kotiin.Ell totesi molemmilla kerroilla kaviot,yleiskunnon ja kuntoluokan erittäin hyväksi.Rehua ja vettä sekä valvonta ok...Paha mieli tuli,mutta luulen että "ohikulkijat" ilmoittelevat näistä ulos unohdetuista hevosista.Ihmettelen vain MIKSI eläinsuojeluvalvoja ei voi tulla itse käymään ja todeta tilanne,olisin mielelläni esitellyt laitumen ja tallin.Meillä ei ole rakennettua katosta kesäksi mutta metsää ja puiden suojaa kyllä sateen ja helteen varalle.Tämä kesä tosin ollut rauhallista..toistaiseksi..

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Action
Päivämäärä:   10.7.09 02:28:39

Jos ne on ne AGENTIT ; )
mikäköhän niidenkin koulutus on ?

Rahaa täytyy jostain saada tietty
niin medialle voi uskotella kuinka paljon "hylättyjä" eläimiä on ...apua tarvitaan kipeästi... niinpä niin

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: sr
Päivämäärä:   10.7.09 02:30:42

Niin kävikö siis eläinlääkäri ilman tk:ta?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Action
Päivämäärä:   10.7.09 02:34:01

Kaikista huolestuttavinta on se että tk on hyväksytty poliisikouluun
tässä vaiheessa ei voi tehdä mitään muuta, kuin saada vastuuseen ja merkintä, ettei ole ns. nuhteeton tausta

tälläiselle mielipuolelle, emme halua lisää valtaa missään nimessä !

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ei tod.omalla
Päivämäärä:   10.7.09 02:35:35

Kävi,kiroten ja päivystysajalla :) oli saanut tk:lta muutaman puhelinsoiton,tyyliin naapurit kertoivat että hepot taivasalla.Teki toisen kerran jälkeen niitata tarkastuspöytäkirja kyläkaupan ilmoitustaululle..

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: sr
Päivämäärä:   10.7.09 02:43:31

Hevosten olis kai sit pitänyt olla yö TALLISSA. Turvassa, miltä? Hylättyjä? Sitä se on se :(

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Action
Päivämäärä:   10.7.09 02:45:44

täytyy laittaa sinne poliisikouluunkin infoa ko henkilöstä
että olihan ne psygologiset testit tehty nyt ihan oikein

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: sr
Päivämäärä:   10.7.09 02:51:46

Eipä ole kaikki ismot kotona.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ei tod.omalla
Päivämäärä:   10.7.09 02:53:06

Anteeksi,kirjoitusvirhe,piti sanoa että teki mieli niitata jne..Jos eläinsuojelun tulevaisuus/nykyisyys on ihmisten käsissä jotka ei tiedä mistään hevon arsea niin aika tavalla hukataan resursseja niiltä todellisilta avun tarvitsijoilta..tässä mietin kun vettä sataa että haenko tammat sisälle vai tuleeko sanomista taas :))

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Action
Päivämäärä:   10.7.09 02:53:45

humppatukka

on onneksi yhdelle ainakin... Eikä ollut matoja, eikä huonossa kunnossa ... lisää infoa tulossa.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Moony
Päivämäärä:   10.7.09 07:50:34

Asikkalassakin on ollut merkillistä touhua: Ell seurannassa piti olla lehtitietojen mukaan tämä tila, jossa toistakymmentä nautaa kuoli ja lähes 20 piti lopettaa. Mutta seuranta näyttää olleen löyhähköä, kun ell on hypännyt kiusaamassa minua poliisien kanssa. Yhtään hevosta tai ponia ei ole sairaana tai kuollut, ovat hyvässä hapessa. Mutta kun ovat niiiin laihoja ja kaltoinkohdeltuja. (Niinkuin ne tännekin linkitetyt ponipullukat) Ja minut on lynkattu ja tuomittu eläinrääkkääjäksi YLE:n jutun ja kuvan perusteella. Edelleen se linkki hyppii silmille: Hepparääkkääjään. Vastinettani eivät julkaisseet ja JSN on poissa koko heinäkuun. Juttu tuli vireille 8.6. mutta julkaistiin 1.7. eikä minuun otettu yhteyttä vastineen antamiseksi. Tiedon sain (onneksi) vrk viiveellä Ht-netistä. Niinpä niin! Mitenkähän tässä näin on päässyt käymään? Media ohjaa meitä ja siellä pahantahtoiset toimittajat ilmeisen ilkeyttään? Saisikohan jossain vaiheessa asiantuntemusta eläinsuojeluun ja uutisointiin?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: xx
Päivämäärä:   10.7.09 08:04:46

"on onneksi yhdelle ainakin"
Kuulemani ja hooteenettiläisten mukaan tammalle jonka omistaja näki huostaanoton jälkeen ja haki pois teuraaksi koska ei halunnut itselleen sitä ottaa. Oma päätös. Ja kun täällä edelleen siitä oletetusta varsasta huudellaan, tamma ei varsonut huostaanoton eikä kuljetuksen aikana vaan oli tullessaan kiimassa eli oletettavasti varsakiimassa. Mitä tästä voi päätellä? Sen, että tamma on varsonut/luonut noin viikkoa ennen huostaanottoa jos ei jopa aiemmin. Ja missä oletettu varsa? Erittäin todennäköisesti kyseisen paikan lantalassa tai nyt jo kaatopaikalla. Entä kuka on oletetun varsan hävittänyt? Jos ei rääkkäyksestä syytetty itse niin joku hänen lähipiiristään.

Mitä voi sanoa hevosen omistajasta, joka ei tiedä edes sitä missä hevosensa milloinkin elää? Vihoviimeisiä nämä raviäijien liisaukset. Liisataan tamma jollekin lahopäälle, joka ei kykene niistä huolehtimaan ja laittaa eteenpäin liisaukseen jollekin toiselle, joka ei pysty niistä huolehtimaan. Näin oli käynyt tässäkin tapauksessa ja näitä on suomessa lisää vaikka kuinka.

Ei tehdä omistajan-/hallinnan vaihdoksia hippokseen eikä kukaan tiedä mikä kopu on missäkin. Toivottavasti hippoksen suunnittelema tallireksiteri tulisi pian käyttöön niin tiedettäisiin edes suurinpiirtein hevosten liikkeistä.

Satakunnassakin parhaillaan muutama huusholli, joka haalii näin hevosia ja hevoset vailla asianmukaista hoitoa. Ja tämä on tieto eikä spekulaatio. Nimiä en sano mutta varmasti paikalliset tunnistavat.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Janne
Päivämäärä:   10.7.09 08:49:54

Minkä niminen varsa jäi henkiin.Sillä yksi varsa oli minun nimissä sillä siitä on omistajanvaihdos tekemättä

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ___---____
Päivämäärä:   10.7.09 09:04:11

Janne: Ei jätetty varsaa henkiin vaan se kaikkein sairain lv-ruuna Ben Fox.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Janne
Päivämäärä:   10.7.09 09:10:35

Niinpä tietysti soittivat mullekin ja kysyivät rekisteröinnistä ja tunnistuksesta et hommaavat paperit ori pojalle

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Remppareiska
Päivämäärä:   10.7.09 09:12:40

Jos tamma on varsan luonut (kuten olettavasti on), varsan ruho kuuluukin hävittää (ei tosin kaatopaikalle). Ei sitä nyt jätetä nurkkiin mädäntymään.

Nimimerkki xx voisi vähän ajatella ennenkuin kirjoittaa.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: xx
Päivämäärä:   10.7.09 09:20:09

Tässä taas nähdään mitä varsinkin ravimaailmassa tapahtuu. Miksi ei tätäkin varsaa oltu asianmukaisesti rekisteröity ja omistajanvaihdoksia tehty? Kertokaa mikä idea tällaisella menettelyllä on? Onko kyse rahanpuutteesta vai välinpitämättömyydestä? Molemmissa tapauksissa pitäisi hevosenpito ymmärtää lopettaa.

Eihän näitä rekisteröimättömiä saa edes radalle. Vai onko tarkoituksena katsoa ensin mitä hevosesta tulee ja vasta sitten laittaa paperiasiat kuntoon? En ymmärrä moista menettelytapaa.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: :)
Päivämäärä:   10.7.09 09:23:38

voi.voi. mikä sotku.

Kaikki tietävät millaista jälkeä /hoitoa vaatii vaativa nälkiintyminen ja siittä pelastaminen eloon. Itsellä tuli ulkomaan kuorman mukana todella aliravittu ,todella hoitamaton kaikin puolin kavioista puhumattakaan. Asiantuntijan ja ell. mielestäkin kamalassa kunnossa. Mutta maaliskuusta tälle päivälle asti syötetty ja hoidettu. Ei näytä enään 27 vuotiaalta köyryselältä vaan ikäiseltän 10v. Joten jos todella nälkiintyneistä ja hoitamattomista puhutaan olen niitä kolme maailmaan lihaviksi ruokkinut eikä niille ole jäänyt mitään muistoja ,kuin karmivat kuvat. Ovat olleet niin laihoja ,jotta se selkäranka on ylhäällä luut kaikki näkyvissä jne. eivät jaksa liikkua jne. aikaa menee kuukausia saada lihoamaan sekä vuosia saada kaviot siistiksi, mutta ero on huomattava millaisen pelastaa. En voi viiden viikon jälkeen esitellä noin hyvä kuntoisia kuten t.k.(vuonna 2008/poni) tai pelastus kuvan varsa oli katekoriassa vielä niin hyvässä kunnossa ,kuin mitä todella odotin näkeväni. Luut kyljissä eivät olleet törröllään. Klinikalla sanotaan ,jotta poneille jää usein miten rajusta nälkiintymisestä rajuja muutoksia.

Miksi joku yksityinen halusi ostaa nämä hevoset(eikä todella itselleen) ???
Ja myydä ne vielä eskolle???
Miksi esko ne osti????

jos eläimet vaativat pikaista siirtoa viranomaisten mukaan- ne saa siirtää vaikka t.k.lle turvaan ,mutta miksi ne piti ostaa eskolle. Ne olisi omistaja voinut myydä tai lahjoittaa tai pitää itse .
Mikään järjestö ei voi toimia noin ,jotta ostaa hevosia. Moni eskon jäsen /auttaja tietää miksi näin typerästi on toimittu ja jatkossa rahaa tai muuta apuja tuskin tullaan lahjoittamaan järjestölle.

t.k. ja viranomaisten kuuluisi
1)ottaa eläimet suojiinsa
2)lopettaa ne tai hoitaa

mutta ei ostaa itselleen/järjestölle/ kuvastaa hieman oudolta toiminnalta.
lain puitteissa t.k. olisi voinut lopetta ne porukalla kaikki siihen paikkaansa eikä lähteä ostoksille

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: J
Päivämäärä:   10.7.09 09:25:42

KUMMASTI NÄITÄ VIESTEJÄ POISTETAAN VÄLISTÄ......

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ansku
Päivämäärä:   10.7.09 09:30:31

Kummasti on nyt J väärässä.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: :)
Päivämäärä:   10.7.09 09:31:46

lisään vielä, jos eläin täytyy ostaa itselleen eikä sitä ole lopetettu sijoilleen viranomaisten käskystä kuten muille kävi. Ei se ole voinut olla kauhean huonossa kunnossa silloin. Ei kukaan tyhmä osta hevosta jonka saisi lopettaa. En lähde kissojakaan ostamaan vilkkilästä kappele hinnalla ja lopeta niitä nurkan takana. Pikkasen todella on toimittu hassusti. Kuten jo toi, jotta vuokraa omat tilat eskolle ja ostaa eskolle hevosia omiin tiloihinsa.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Janne
Päivämäärä:   10.7.09 09:39:52

Kuule xx tamma oli kantava kun ostin sen eikä ollut aikomus pitää varsaa kun tuo isä ori ei mua oikein kiinnostanut ja ihan älytön varsamaksu noin vanhalla orilla.tamma meni astutettavaksi nii yksi ravi porukka halusi varsan olivat muuten valkolaisia myin sen varsan varsamaksun hinnalla ja saivat multa luovarin ja varsamaksu parerit.mut varsamaksu ei ole pakollinen jotkut teettää tilasto varsoja hyvilläkin oreilla.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: J
Päivämäärä:   10.7.09 09:57:08

Lukekaapas tämän päivän Hevos Urheilu :)

Ja nettiin adressi kehiin jossa vaaditaan Esko ry:n Tiliotteita ym tietoja minne ne rahat menee. Kun ihmiset sinne rahaa lahjoittaa niin pitäähän niiden saada varmasti myös tietää minne ne rahat TODELLISUUDESSA MENEVÄT.

Ja Muistakaa linkitellä tämä topikkia lehtiin ;))

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: HumppaTukka
Päivämäärä:   10.7.09 10:02:00

Ja hienosti xx yleistää =o)

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: gastillus
Päivämäärä:   10.7.09 10:06:00

Lähettäjä: ukkeli
Päivämäärä: 9.7.09 22:52:56

Menikös tämäkin juttu niin, että paneteltiin vain asiallisia ja hyvin eläimiä kohtelevia mouhijärvisiä vain sen takia, että navetan katossa oli reikä?

Siinä navetan katossa ei todellakaan ollut MIKÄÄN PIENI REIKÄ!!!

Se oli romahtamispisteessä,itsekkin olen usein kyseisen paikan ohitse ajelleut ja nähnyt 1-2 hevosta ulkona ja en todellakaan tiennyt navettaa katellessani että siellä voi olla vielä muita hevosia kun ulkona ei ikänä sitä kahta enempää näkynyt!!

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Mummo
Päivämäärä:   10.7.09 10:10:41

Kävin eilen katsoon ko navettaa. Katossa oli iso reikä, mutta navetta oli iso, joten reikä siihen suhteutettuna pieni....
Ei se reikä voi olla syy. Sisällä toki en käynyt, ehkä siellä se todellinen syy? Tai sitten ei..

Itse kyseenalaistan myös miksi Esko ry ostaa tuohon hintaan lopetuskuntoiset eläimet.
Oliko niissä vakuutukset?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: -
Päivämäärä:   10.7.09 10:16:22

Juu kaikilla ratsuillahan on aina ollut paperiasiat viimesenpäälle kunnossa ym.. ;) Ja vain ja ainoastaan ravurit ovat niitä joita vuokrataan...

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: -
Päivämäärä:   10.7.09 10:19:39

toinen -: niin ja annetaan ylläpitoon. Monikohan täälläkin on vouhakannut Hippokselle, kun rekisteröinti tuli pakolliseksi...

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Heta
Päivämäärä:   10.7.09 10:47:43

Mitä siinä hevosurheilussa oli?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ___---____
Päivämäärä:   10.7.09 10:52:34

Hyvä juttu, koko asiasta. Ja kuva tosi nälkiintyneestä lv-tammasta = )sekä "romahtaneesta" navetasta.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Viikari
Päivämäärä:   10.7.09 10:55:23

Odotanpa mielenkiinnolla kun pääsen töistä kotio ja HU:n kimppuun..

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Mummo
Päivämäärä:   10.7.09 10:58:19

Voisko joku skannata jutun? Lähden kierteleen viikoksi Suomea, kameran kanssa.
Kuvaan kaikki huonokuntoiset talli/navettarakennukset, epämääräiset aidat, vesiastiat jne.

Katotaan kun soitan jokaisesta paikasta saadaanko samanlaisia show´ta pystyyn kuin jokusessa tapauksessa ;)

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Viikari
Päivämäärä:   10.7.09 11:02:36

Mummo sitten muistaa nimenomaan soittaa teekoolle -koska muut ei ihan joka showhun yltäne eikä lähde.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Greenliner
Päivämäärä:   10.7.09 11:09:55

Joo, laitan sille kakkosluokan Eerikäiselle kyllä kuvat, osoitteet ja raportit :)

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: rins
Päivämäärä:   10.7.09 11:29:39

Onkohan nyt pakko käydä ostaassa se HU.. :D

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: :)
Päivämäärä:   10.7.09 11:43:59

kiskalle lähtee kans hakeen hu.ta käsiinsä

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Viikari
Päivämäärä:   10.7.09 12:02:32

Alueviestissä oleva kirjoitus:

http://www.alueviesti.fi/pdf_files/200907091229080.2.pdf

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: immi
Päivämäärä:   10.7.09 12:14:23

oli hyvä juttu hu:ssa.aika oudolta vaikuttaa toiminta tässä tapauksessa.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: i.p
Päivämäärä:   10.7.09 12:21:02

varsinkin munulla pistää silmään se asia että miksei tarjottuja sijoituspaikkoja hyväksytty... ja miten ihmeessä ne hevoset kolme viikkoa "pelastuksensa" jälkeen olivatkin "yhtäkkiä" niin huonossa kunnossa että lopettaa piti?!? Eikö ne olis pitäny sit lopettaa heti, vai huononiko niiden kunto vasta sen jälkeen rajustì? ja miksi? Eskon toiminta aivan ihmeellistä!!!!!! ainakin tässä tapauksessa... Toivottavasti asia pengotaan selväksi, koska nyt tulee vähän sellainen huijausmeiningin tunne

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: hiiru
Päivämäärä:   10.7.09 12:22:14

Oon sivusta seuraillu tätä topicia. Kumman "puolella" HU:ssa oleva kirjoitus on?

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Oraakkeli
Päivämäärä:   10.7.09 12:26:00

Amatöörien puuhastelua tämä huostaanotto!

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ...............
Päivämäärä:   10.7.09 12:40:37

HU kirjottaa:

"Ulkopuolista asiassa jää ih-
metyttämään mm. se, että he-
vosille olisi vielä viime viikol-
la ollut tarjota useitakin hoi-
topaikkoja, mutta että lopulta
niistä tehtiin tarjous bulvaa-
nin välityksellä taholta, jolla
taas on kytköksiä euralaiseen
hoitopaikkaan."

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Salla
Päivämäärä:   10.7.09 13:16:00

Tarkastettu ulopuolisella eläinlääkärillä ?
Eli moisalan mielestä nämä olsivat olleet elinkelposia ,mutta "ulkopuolisen" lekurin mielestä ei
kiinnostais tietää kukahan lääkäri on kyseessä tai arvaan kyllä

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: i.p
Päivämäärä:   10.7.09 13:18:58

olihan siinä HU:ssa ihan nimikin tälle ulkopuoliselle ell:lle...

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: Salla
Päivämäärä:   10.7.09 13:22:10

kuka se oli

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ere
Päivämäärä:   10.7.09 13:35:06

Kerropa, jos se kerta lehdessä julkaistiin.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ___---____
Päivämäärä:   10.7.09 13:35:21

K. Tuomola <www.heppalaakari.fi>

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: --
Päivämäärä:   10.7.09 13:40:34

Tämä K. Tuomola on kyllä hyvä ja pidetty ell, monetmonet satakuntalaiset häntä "käyttävät", on osaava ja fiksu ihminen, vaikea uskoa että olisi turhanpäiten antanut lopetusmääräyksen, mutta eihän sitä koskaan tiedä..
TK:ta ym en puolustele, pikemminkin nämät jutut ovat avanneet silmäni.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: ___---____
Päivämäärä:   10.7.09 13:44:26

Eiköhän tuo Tuomolakin ole manipuloitavissa....Mistä sitä tietää mitä hänellekkin on selitetty tapauksesta.

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
 Re: sastamalan hevoset 4
Lähettäjä: eijaksaomalla
Päivämäärä:   10.7.09 15:28:44

Lähettäjä: xx
Päivämäärä: 10.7.09 08:04:46

"...tamma ei varsonut huostaanoton eikä kuljetuksen aikana vaan oli tullessaan kiimassa eli oletettavasti varsakiimassa. Mitä tästä voi päätellä?"

T u l l e s s a a n?
Mitäs TÄSTÄ voimme päätellä? ;)

Vastaa viestiin
Ilmoita häirikköviestistä
   |  Näytä viestiotsikot       <<-  |  ->>


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.

©2017 Satakunnan eläisuojelu lainmukaiseksi - suntuubi.com